Hur mycket tror du på dig själv?

För att fortsätta på temat om att sätta mål kommer vi till nästa punkt som är att sätta upp ett mål som är realistiskt. ”Men jag vill också att du vågar TRO..” brukar jag tillägga när jag har haft mina föreläsningar. Visst låter det som en självklarhet att ingen sätter upp ett orealistiskt mål, som skulle innebära att man ska lära sig att flyga eller något liknande.

Men ordet realistisk har tyvärr den egenskapen att det kan uppfattas som något negativt. Att man ska tänka logiskt, inte drömma sig bort och veta att något faktiskt fungerar. Att vara realistisk är att veta, inte drömma. Eller?

Så tänk på ett realistiskt mål. Blev du plötsligt begränsad från vad du egentligen hade planer om? Blev ditt mål plötsligt mindre? Det är just DET HÄR jag menar, att vara realistisk i vissa skeden begränsar oss mer än vad vi önskar och vill. Det liksom får vår omgivning att krympa ihop och se att möjligheterna blir färre. Och det är just HÄR vi ska slänga in vår TRO igen. Med vår hjälp att tro på någonting, tänjer vi även gränserna för vad som är realistiskt och inte.

För vad jag har fått erfara så är vi människor otroligt duktiga på att kunna höja andra i vår omgivning till skyarna, vi beundrar och applåderar och brister ut i att ”jag skulle ALDRIG klara det där”. Men med närmare eftertanke, skulle du verkligen inte det? Är inte vi (framförallt svenskar) människor lite väl duktiga på att sänka vår egna ribba av kapacitet? Vi vågar inte tro att någonting är möjligt. Utan istället håller vi oss till det ”realistiska” och vågar inte ens tänka tanken på att testa.

Ditt mål ska med självklarhet vara en utmaning, och ingenting som du skulle kunna uppnå om bara någon vecka. Nej, du ska sätta upp ett mål som du VET att du kan uppnå om du bara vågar TRO och GER allt! Ditt mål ska vara något stort att sträva efter, som du med stolthet sen kan säga att ”JAG KLARADE DET”.

Ta till exempel Stefan Holm, han är 181 cm lång. Med andra ord, inte jättelång för att vara höjdhoppare. Man skulle kunna tycka att man bör vara längre än 181 cm för att  överhuvudtaget kunna satsa på något mästerskap inom höjdhopp. Alltså om vi realistiskt (med vår negativa betoning) sett skulle kolla på hans förmåga att prestera bra i sin gren där flertalet av hans konkurrenter är längre än han själv, så hade många av oss tvekat. MEN, det spelar ingen roll. För Stefan själv vågade tro och vågade satsa – och han har levererat med att hoppa 2.40 inomhus!

59 cm över sin egna längd.

Så tänk på din dröm, ditt mål och våga tro på dig själv. För om inte ens du själv tror på dig, vem ska då göra det?Du vet med ditt innersta att ingenting är omöjligt, så länge som du är beredd på att satsa allt.

Gå ut, sätt ett mål, dröm, lev utefter den, tro på den, uppnå den!

DreamQuotes565by400

 

 

 

 

 

 

 

 

Tävla med @teambeautythebeast och vinn 1000kr presentkort hos Sportkost.se!

DAGS FÖR TÄVLING!!!:D
Vi alla har en skönhet och ett odjur i oss, nu till Halloween är det dags att ta fram odjuret inom oss.
Bulken är i full fart för dem flesta och vägen till nya personbästa är sällan vacker, visa oss hur du ser ut när du skrämer upp vikterna!
Lägg upp en bild på din mest skräckinjagende min under träningen, tagga @teambeautythebeast och @sportkost.se och du har chansen att vinna ett presentkort på 1000 kr att plocka ut kosttillskott hos Sportkost.se (OBS! Gäller ord priser).
Vinnaren kommer lottas ut den 3/11
Happy Halloween!
/ Teambeautythebeast
halloween -tävling

MYTABATA

Jag är med och medverkar i en app som heter MYTABATA. Änsålänge finns den tyvärr bara för Android men den är påväg till Iphone också.

Där kan du få riktigt bra inspiration till hemmaträning utan vikter eller annan utrustning.

Du kan välja färdiga program men du kan också plocka ihop ditt eget program. En timer är med i appen och du kan ha egen musik vid sidan om bara.

Alla sekvenser är 20 sek med 10 sek vila.

Både jag och Jonathan som är killen man kan se på videos kör Tabata-pass på gym och jag tycker det är grymt att kunna få dela med sig till resten av världen av denna underbara träningsmetod.

Appen har slått bäst hitills i länder som Taiwan, Japan och USA. Det känns superkul! Anledningen till att den inte är så stor i Sverige ännu är nog pga. att den inte finns för iPhone än och att vi inte har marknadsfört den så mycket.

Men just nu är Jonathan och filmteamet uppe i Stockholm och gör lite nya samarbeten som kan leda till något stort.

Detta är ett exempel på hur en video kan se ut:

 

Hoppas ni blir nyfikna och laddar ner denna och testar själva hemma.

 

/Hanna

forts. obalans

All den respons som mitt förra inlägg fick, wow! Jag blir både glad och ledsen på samma gång. Mycket stora ord och fina kommentarer, Tack alla! Men,.. det här är verkligen inte första gången som utbrändhet eller obalans i vardagen som vi så fint kan kalla det, uppmärksammas. Ändå, så är det ofantligt många som skriver att de själva har varit där, eller står just i detta nu vid den punkten av att inte ha balans. Och det är det som gör mig ledsen, att det numer har blivit ett så vanligt fenomen, en sjukdom.

Jag är verkligen ingen expert inom området, men det enda som kan hjälpa är att vi vågar prata om det. Uppmärksammar det än mer, för då är det lättare för den som står där – att öppna sig och våga känna efter och be om hjälp innan man står där.

Läste du mitt inlägg igår så skrev jag en liten rad om att rensa omkring sig. Både inom de aktiviteter, relationer och omgivningar som tar din energi.  Det är inte meningen att vi ska gå runt och leva ett liv vi inte trivs eller mår bra i. Utan istället göra det vi älskar mest, och umgås med de som ger oss mest!  Visst låter det fantastiskt? Men det kan också vara så!

För några år sedan fick jag en bok av en man, och i den boken finns ett stycke som jag har valt att bära med mig som en påminnelse ibland. Som jag också vill dela med mig utav..

”Låt aldrig andra människors dåliga humör eller attityd gå ut över dig. En del människor klagar, är irriterade och tillochmed oförskämda. Det gör allt för att få dig att misslyckas eller känna dig dålig. Egentligen är det inte dessa människor som kan få dig att känna så. Det är du själv- ingen annan- som antingen väljer att acceptera deras attityd eller helt enkelt nonchalera den och snarare tycka synd om människor som är så osäkra på sig själva att de genom muntlig eller fysisk aggressivitet angriper andra. Ingen människa i världen, har rätten, makten eller befogenheten att förstöra din dag. Låt inte någon göra det. Stålsätt dig och inse att du inte är mindre eller sämre än andra. Antagligen är du bättre, för annars skulle du inte bemöda dig om att läsa och ta till dig delar av det här stycket.” .  Tomas Sebö – Resultat. 

 

Så, det är du som väljer –  genom allt i livet. För vissa av oss är det här givetvis en självklarhet. Men för andra kan det ibland bli lite oroväckande för människor att inse. Att det faktiskt är du själv som styr ditt egna liv. Att det är du själv som väljer att ha just de personerna i din omgivning. Att det är du själv som väljer att ägna dina dagar åt det du gör. Att det är du själv som väljer att lyssna. Att det är du själv som väljer…

För att avsluta ett ämne som tyvärr behöver upplysas än mer och som också är tråkigt i min mening, så vill jag istället uppmuntra dig till att du har ALLA val. Du väljer själv hur just din framtid ska se ut!

All lycka!

 

 

 

 

Obalans

Jag fick mail av en god vän för några veckor sedan. Det gjorde ont, riktigt ont att läsa raderna som hon hade skrivit. Det var som om jag kunde ha skrivit de där raderna själv för snart ett år sedan.

I början av mailet verkade alltsammans helt okej, hon kanske hade lite mycket omkring sig men det var ingen fara. När jag sen läser vidare så märker jag att ju mer jag läser, desto mer öppnade hon upp sig, ventilerade. Och rent omedvetet bad om hjälp. Kanske inte av mig, med från något håll. För det var faktiskt mycket nu.

Skolan krävde mycket, hon var mitt emellan en stor konflikt, trivdes inte där hon bodde, ville helst flytta, men hade inte orken till att göra det, jobbet hyllade henne till höjderna och hon ville inte göra dem besvikna utan istället valde hon att tacka ”ja” till alla arbetspass. Hon ville fortsätta att visa sig duktig (såklart.) och hon hade knappt någon tid över till sig själv. Hon beskrev det själv som att ”kroppen bara skriker NEJ”.

”Men ändå, så var allting helt okej. Det blir bättre snart… ”

Jag vet många som känner igen sig i ett liknande mönster, det är inget ovanligt alls längre – att leva i obalans.

Jag själv blev utbränd för snart ett år sedan och var sjukskriven i 3 månader. Och nu när jag ser tillbaka på tiden som varit så kan jag se alla varningssignaler. Men jag valde helt enkelt att inte lyssna på dom. Utan istället fortsatte drivet om att vara alla till lags, prestera och skynda på så att inte tankarna skulle komma ifatt mig. Så att jag inte skulle känna hur trött jag egentligen var, så att jag inte skulle lyssna på när min kropp skrek NEJ. 

Men vet du vad? Tillslut, om vi inte lyssnar på vår kropp tillräckligt länge, eller när det behövs som mest. Då säger kroppen ifrån av sig självt. Då kommer du istället få uppleva hur allting plötsligt kan upplevas som tungt och jobbigt. Hur lätt tårarna kan falla på din kind, hur känsliga alla dina sinnen blir och hur utmattad kroppen faktiskt är. Utmattad. Utbränd. Kalla det vad du vill, men jag vill att ingen ska behöva vara med om det.

Ibland kan vissa delar av livet ”blåsa i motvind” , det kan vara tufft och jobbigt. Och verkligen ta din energi och kraft för att du överhuvudtaget ska orka göra någonting annat. Vid dessa tillfällen är det framförallt viktigt för oss att se till att vi väger upp livet med någonting annat, som istället ger oss energi. Balans.

Som min vän beskriver hennes livssituation just nu, så är hela hennes vardag ur balans. Hon går i skolan, pluggar, jobbar,jobbar extra,  är i en konflikt, trivs inte där hon bor och orken börjar tyna. För en person som står utanför är det lätt att säga att hon behöver lugna ner sig. Vilket är helt rätt, för hon behöver hitta sin balans. Men av någon anledning, när man är mitt uppe i det där ”hamsterhjulet” som har fått lite extra spinn, så kommer förmodligen personen inte att ta till sig och lyssna. För just i det skedet när vardagen är FYLLD av avktiviteter, jobb, plugg och allt där till så stänger du av och fortsätter köra ditt eget race. För någonstans där bak har man en tanke om ”det går en stund till”.  

Jag vet många gånger som jag fick kommentaren ”oj vad du jobbar mycket, du är ALLTID här”. Och oavsett om det ”bara” var en kommentar som sa att jag faktiskt var här mycket eller om personen ifråga egentligen ville ge mig en ”hint” om att jag skulle ta det lite lugnare. Så satte det istället mer spinn på mitt hamsterhjul. Det gav åtminstone mig en känsla av att vara speciell, och nästintill oövervinnerlig. Så det här med att tänka efter före man faktiskt säger någonting är inte så dumt, tro mig. ibland tar det en annan riktning än vad tanken bakom kommentaren var. Sätt sig istället ner med personen och beskriv vad du ser, fråga hur han eller hon faktiskt mår och visa att du finns där och att det är okej att faktiskt andas en stund.

6 månader efter att jag varit sjukskriven jobbade jag deltid som personlig tränare och jag hade en härlig skara klienter som jag fick träffa varje vecka. Det fantastiska som PT är att du får följa en människas resa genom inte bara framgångar i träningen utan även deras utveckling i livet. Och en av dom hade nyligen fått ett superba jobb, med goda ambitioner till att utvecklas men det krävde sin tid. Och hon började jobba på, för fullt, varje dag. inte nog med att hon hade ett annat jobb bredvid som också krävde sin lilla tid. Men så länge som det ”bara” var det så var alltsammans okej. Hon började bli mer och mer upptagen, och jag upplevde henne bli allt mer stressad under timmarna. Vissa gånger fick jag be henne att ta 10 min för sig själv, att bara ”vara”, andra gånger tog jag med henne till skogen för en promenad eller ett yogapass.

”Idag vill jag att du köra skiten ur mig!”, var hennes första kommentar när hon kom instormande till mig på gymmet, 5 min sen och superstressad. Jag visste med mig att hon hade tränat varje dag i över en vecka och haft fullt upp med båda jobben. Under tiden hon bytte om till träningskläder fick jag en känsla och idé och när jag mötte upp henne för uppvärmningen så tog jag med henne in i en sal. Vi satte oss ner, så hon fick andas och jag frågade hur hon egentligen mår.

Hon brast ut i gråt med en gång. 

Hon hamnade som i chock, av att plötsligt få stanna det där hamsterhjulet och få kliva av. För att berätta för någon hur hon egentligen mådde. Det visade sig att det var så mycket mer än bara jobben som tog hennes energi, utan också relationer. Men för att slippa känna efter, så är det enklare för oss att istället stänga av. Tills det att någon frågar, för ingen hade frågat henne på flera månader. Än en gång, var där obalans.

ibland måste vi stå ut med att livet inte alltid är en dans på rosor, och allt kan inte gå i medvind hela tiden. Men för att orka genomgå motgångar behöver vi en balans. Där någonting ger energi.

Ett enkelt sätt är att skriva upp en plus och minus-lista för att få en överblick.

Vilka saker tar min energi?

Vilka saker ger mig energi?

Vilka människor tar min energi?

Vilka människor ger mig energi?

Vilka vanor tar min energi?

Vilka vanor ger mig energi?

Ibland behöver vi rensa vår garderob, samma sak gäller här. Vi behöver ibland rensa i vårt liv, och bland våra relationer. Om du har ett jobb som enbart tar din energi,  så kanske man ska tänka om? Andra fall kan man se att trots att jobbet tar mycket av mig just nu, så kommer det krävas lite av mig för att jag ska komma dit jag vill. Men då gäller det att fortsätta hålla kvar sin balans bland de andra delarna i livet.

Det jag menar är att allting som du har omkring dig kan inte helt plötsligt vara i obalans, kanske en eller två. Men resten ska istället vara det som väger upp, för att ge dig energi i din vardag också.

Andra fall behöver vi rensa bland våra relationer också, det må låta hårt och okänsligt. Men frågan är varför vi ska envisas med att ha människor omkring oss som tar vår energi? Det finns helt fantastiska människor där ute som sprider mer energi än vad de är medvetna om och som man kan ha i sitt liv istället.

Tillslut får du en överblick om, hur mycket i ditt liv som faktiskt tar din energi och vad som ger dig energi. Sen är det bara att börja sortera ut och börja prioritera vad som är viktigt i ditt liv för att du ska ha balans och för att du ska kunna gå igenom motgångar utan att behöva falla så hårt, eller falla alls.

Ett långt blogginlägg som egentligen bara skulle ha kunnat förklarats kort och gott…

”gör någonting varje dag, som gör dig glad.”

 

 

 

 

 

”jag har inte tid”

Tid, denna dimension som vissa verkar ha alldeles för mycket utav medan andra knappt hinner att andas under en dag – men ändå har vi alla exakt lika mycket utav den. Hur kommer det sig? hur kan det vara så otroligt olika?

Tid är också en av de tre vanligaste ursäkterna till att vi faktiskt inte får saker och ting att bli gjorda. Vem har inte någon gång slängt med kommentaren ”jag har inte tid.” ?Men är det verkligen så egentligen? Eftersom vi alla har exakt 24h på ett dygn? Eller är du verkligen såå upptagen som du verkar?

Jag vet själv hur det där är. Här sitter jag med en laptop i knäet och skriver ett blogginlägg, som skrivs alldeles för många dagar efter mitt senaste inlägg. Inte för att någon kräver av mig att jag ska uppdatera visst mycket, utan för att jag själv hade en plan från början om hur frekvent mina inlägg skulle skrivas. Och allra enklast hade det varit för mig att be om ursäkt och skriva ”jag har inte tid”. Men så fort den kommentaren kommer emot mig och fäster vid min tanke, lika snabbt kastar jag bort den igen. för det är inte sant. Jag har tid, egentligen. Men ändå har inte bloggen varit så attraktiv som jag velat? Ibland handlar det helt enkelt om någonting helt annat, och alldeles för ofta glömmer vi bort att just den här biten är den som kan justeras för att vi ska uppleva att vi har mer tid i vårt liv.

Prioriteringar.

Den senaste tiden kan jag helt ärligt säga, att bloggen inte har varit min prioritering. Istället har jag själv valt att studera, träna, plugga, hängt på stranden, slappat, ätit, ”instagrammat”  och mycket annat. Allt annat än att blogga. Och visst är det okej, om jag känner att det är okej med mig.

Den här aspekten om att hinna med så mycket som möjligt under en dag kan ibland bli överdriven. Men i vissa fall, kan vi hinna med mycket mer om vi bara ger oss själva en tankeställare.

Vilken tid går du upp på morgonen?

Hur mycket tid lägger jag på att sitta framför min datorn/telefon/tv?

Vad är mina prioriteringar just nu?

Vilka saker behöver jag inte prioritera lika mycket?

Kan jag kombinera några utav mina prioriteringar?

Små enkla justeringar kan göra att du får ut mer utav din vardag, om du vill det. Och visst är det superskönt att slappa framför tvn en hel kväll, men om du ansåg dig inte ha tillräckligt med tid för att hinna med något annat så vet jag var du kan hitta den tiden isåfall ;)

I vissa fall, gör vi saker av rena vana, utan att riktigt tänka på varför vi gör det. Därför kan det vara bra att få tänka igenom sin dag ibland. Är där stunder som du kunde ha lagt tid på att göra något annat som du hellre prioriterar? och vilka är dom?

Den person som säger sig inte ha tid, har helt enkelt andra prioriteringar. PUNKT.

Och ibland får man finna sig i att för stunden får de ”andra”  prioriteringarna komma först. För viktigast är att få en levande och härlig vardag fylld med upplevelser istället för en som skulle vara jobbig och stressig bara för att du ska och MÅSTE hinna med så mycket som möjligt på 24h. Det är inte vad jag menar..

Samtidigt som vi måste vara medvetna om att om vi prioriterar en viss sak, så måste vi i vissa fall prioritera bort en annan. Som vi alla vet, vi kan inte ”ha kakan, OCH äta den” ;)

Vad har du för prioriteringar?

 

SVETT & ETIKETT

Hej hopp!

 

Tiden springer iväg, det är jobb och förberedning inför föreläsning och mycket annat som pågår i mitt liv för tillfället.

Men ibland är det väldigt skönt att bara sätta sig ned och kolla på TV eller en bra serie, det är avslappning för mig.

 

Ett tips idag är svtflow (www.svtflow.se)  och programmet Svett och Etikett som förmodligen inte är det nyaste programmet men ändå ett program som jag själv har upptäckt nyligen. En kille som testar allt ifrån Bodybuilding till Yoga. Väldigt kul för mig att se på eftersom jag själv anser att man ska testa så mycket som möjligt i livet! För att hitta just det som passar dig.

Våga testa mera. Ta dig tid till dig själv och sluta aldrig att uppleva nya saker! Glöm heller inte bort dina intressen och det som är viktigt för dig i livet. Jag kan också vara duktig på att glömma bort det som jag faktiskt mår bra utav, t.ex. att sjunga och spela piano, vara ute i naturen eller läsa böcker.

 

 

/Hanna

När gjorde du senast någonting nytt?

En av de mest häftigaste sakerna jag vet är att lära mig, för just där och då är en av de gånger som jag känner mig riktigt levande. Jag riktigt älskar att gå på föreläsningar, att få sitta och lyssna och ta in, inspireras och ta del av en människas ord och kunskap är riktigt häftigt enligt mig. En man sa till mig en gång i mina tonår att ”aldrig sluta studera”. De orden var någonting som jag bar med mig och som jag även kommer att föra med mig vidare.

För att vi som människor ska fortsätta utvecklas så handlar det om just det – att studera. Med studera betyder det inte att vi måste sitta i skolbänken i resten av våra liv, utan för mig handlar det snarare om att hela tiden sträva efter att bemöta saker med öppna ögon, alltid.  Som en lärare och god vän sa: ”kartan är inte verkligheten”. Betydelsen i att våga öppna våra ögon för att inse att vi är alla olika, har uppfostrats på olika sätt och vi har alla varit med om helt enskilda saker – erfarenheter. Vilket också gör att vi alltid kommer att bemöta saker och ting på olika sätt men också det, att vi inte alltid kommer vara ense om vad som är rätt eller fel i en fråga.

Det är ibland svårt att acceptera, tyvärr kan vi inte alltid ha rätt ;) Men å andra sidan, kanske vi kan se vad den andra personens åsikt kan lära oss?

Det är minsann lätt att hamna i ett vardagsmönster, där du gör samma sak dag ut och dag in. Än lättare är det att börja klaga på saker runt omkring sig; att du är där du är just idag, men är missnöjd med det? Att du jobbar med det du gör, men du skulle hellre göra något annat? att dina vänner inte bryr dig?m.m  - Vad det än är, så måste du gå tillbaka till dig själv, ingen har tvingat dig till att ta den positionen du står i idag. Vill du ha en förändring, så är det DU som måste ta den.

Så vad skulle hända, om du bröt ditt vardagsmönster och gjorde någonting nytt? När var det senaste du gjorde någonting för din skull? någonting som gjorde att du kände dig sådär levande? när satte du dig i en position som du vill vara i?

 

John-C-Mawell-Picture-Quotes

Goaldigger – attraktivt!

 

Det här är helt klart min favoritpunkt av dem alla. ATTRAKTIVT, ni hör ju bara på ordet! kanske har det att göra med att jag är en otrolig känslomänniska också.
Så vissa saker tål att upprepas, inte bara 2 gånger utan fler. Och just när det kommer till ditt mål, så har jag skrivit det i de tidigare inläggen att det måste vara något som DU vill uppnå. Det ska vara något som du känner för, och som ditt hjärta brinner för.
Givetvis går det att sätta upp mål, som inte alls är särskilt attraktiva och lockande. Men jag lovar dig, att motivationen kommer bli än svårare att hitta för att verkligen uppnå ditt mål då. Så sitter du just nu med ett mål som du själv egentligen inte alls känner för, så vill jag att du tänker om. Varför ska du uppnå något som du själv inte vill eller känner för? Frågar du mig, så är det bara dumheter. Lägg all din energi åt något som du faktiskt vill, för det är då det kommer att ske magi. När hjärtat samarbetar med viljan att uppnå något. Det är då det uppstår magi!

FÄRDIG YOGAINSTRUKTÖR

Hej hopp!

 

Helgens sista utbildningsdel var så bra och det känns otroligt skönt att nu vara yogainstruktör, nu kan jag fokusera mer på mina kommande föreläsningar.

 

Lite bilder ifrån utbildningen ifrån min otroligt duktiga yogalärare Sierra:

 

2014-10-06 19.31.53

 

2014-10-06 19.31.03

 

2014-10-05 13.31.08-2

 

Och Söndagsmys med syster och Karin i Göteborg efter utbildningen:

 

2014-10-05 15.40.57

 

Fler bilder ifrån utbildningen kommer :)

 

Det känns verkligen så skönt att vara färdig och framförallt att nu få hålla i riktiga yogapass.

 

Nu har jag jobbat i två dagar efter utbildningen och känner mig rätt mör i kroppen och även i huvudet. Yoga är tuff träning! Har träningsvärk i stort sett överallt efter helgens pass. Men så otroligt skönt och den där avslappningen på slutet efter ett tufft fysiskt pass slår inget. När man dessutom kanske har klarat en position som man inte vågat sig på tidigare, det stärker självförtroendet och kroppskontrollen så otroligt!

 

Imorgon startar jag dagen med ett PT-pass och sedan är jag faktiskt ledig så det ska bli väldigt skönt! Min stackars kropp behöver det.

Avslutar detta inlägg med en video som gör mig alldeles varm i hjärtat, det är livskvalité för mig, kan se den om och om igen.

<3

 

/Hanna