Guide: tävla bodybuilding

Av: Mauricio del Toro

Bodybuilding/Bodyfitness

Tänkte skriva lite om hur det kan vara att ställa upp på en tävling i BB dels om dieten,
förberedelser och allmänt om sånt man bör fundera på och planera. Jag har själv gjort ca 10 st tävlingar så jag kommer så klart utgå från mina egna erfarenheter.

Var ute i god tid

Till att börja med så tycker jag att man bör vara ute i god tid innan själva tävlingen, allra
helst ca 3 månader innan tävling. Självklart är detta individuellt men generellt kan man nog säga att man behöver minst 3 månader för att komma i tävlingsform. Jo kortare tid man har på sig desto jobbigare kommer dieten att bli. Sedan bör man räkna in att man kanske blir sjuk någon vecka eftersom immunförsvaret försämras med den hårda dieten och träningen.

Hitta ett team att tävla för

Är det första gången man tävlar så måste man hitta en förening att tävla för och sedan betala in tävlingslicens. Söker man på Bodys forum så brukar man få bra tips om vart man kan vända sig.

Mauricio del Toro

Kostcoach och kostschema

När det är klart så kan man börja med att göra ett kostschema där man successivt sänker energiintaget. Har man inga kunskaper om detta så bör man vända sig till PT eller någon annan som har tävlat och har kunskaper. Jag brukar tänka att när dieten börjar det är då själva tävlingen börjar sedan på tävlingen så visar man bara upp resultatet av det man har uppnått. Jag vill inte skissa på någon dietschema här eftersom det är så individuellt beroende på vilken form man befinner sig i och hur lång tid det är kvar för tävling.

Dieten är TUFF

Dieten är egentligen det viktigaste i hela förberedelsen. Därför vill jag gärna ge några tips och några tankeställare. Bor man med andra eller man kanske har familj så måste alla vara med på din satsning eftersom det kommer att beröra de också, man bör till om med informera sina vänner. Du kommer att bli osocial, lättirriterad, trött och man kommer att må allmänt dåligt stundvis. Förmodligen kommer du också ifråga sätta hela grejen om varför du gör detta och du kommer att hitta ursäkter för att avbryta din satsning. Då skall man tänka att detta är bara är en kort period och det kommer att gå över. Oftast så mår man hyfsat fram till 2 – 3 sista veckorna. Din utgångspunkt skall vara att ”ge upp” finns inte som ett alternativ istället skall du tänka på dina motståndare och att DU skall göra bättre ifrån dig och komma dit i toppform!

Guide för dig som ska tävla i Bodybuilding

Kosttillskott

Det är viktigt att man intar extra vitaminer och mineraler i form av kosttillskott eftersom dieten tillsammans med den hårda träningen kommer att kräva det. Du måste göra allt som står i din makt för att förhindra att du blir sjuk och att din kropp får i sig allt den behöver.

Kost och Kardio

För att komma i form inför en tävling så har du två verktyg, den ena är kosten och den andra är kardio.

Man kan använda de på olika sätt och alla gör olika men jag gör så här:

  • börja med att justera kosten så att du tappar vikt utan att promenera eller liknande (ingen kardio)
  • ibland kan man komma i bättre form utan att tappa vikt, med detta menar jag att när du ser dig i spegeln så ser framsteg med vikten står stilla. När både vikten och formen står still så justerar jag ytterligare kosten, alltså mindre kalorier.
  • sedan när man inte kommer ner mer så lägger jag in promenader och då bara efter träningen.
  • nästa steg är att lägga in promenader på morgonen innan frukost, man kan börja lite lätt varannan dag t.ex.
  • när man känner att det är jobbigt med styrketräningen så brukar jag lägga in kosttillskott i form av snabba kolhydrater innan passet, koffeintabletter eller liknande produkter
  • sedan kan man komma till en punkt där man står helt still, varken kardio eller kosten hjälper, här kan man behöva en bra coach. Ibland kan man behöva höja energiintaget över en dag eller två eller att stoppa all kardio, detta är individuellt.
  • de sista två veckorna innan tävlingen bör man dra ner på kardio successivt eftersom mycket kardio kan göra att du inte släpper vatten.

Olika strategier att komma i form

Det finns olika strategier för att komma i form men den grundläggande faktorn är att inta mindre kalorier än vad du förbrukar så kommer du att tappa vikt. Man skall inte glömma att kroppen är smart och den kommer att göra allt för att inte förlora sina fettreserver därför måste man ibland ”lura” kroppen för att göra sig av med det sista och det är det sista som kan avgöra om du står högst upp prispallen.

Bätte liten och i bra form än stor och fet

Jag kan rekommendera att om det är möjligt så ta ledigt sista veckan från jobbet eller åtminstonde de sista 2 dagarna, det kommer du att behöva. Många killar kan känna sig oroliga när de börjar tappa vikt och man börjar känna sig mindre och mindre men det är bara att fortsätta, all fett måste bort. Man kommer inte att vinna en tävling om inte all fett är borta och det ser bra ut. Bättre att komma dit ”något mindre” men i bra form än stor och fet.

Posering

En annan förberedelse är så klart poseringen många brukar slarva med detta och det skall man absolut inte göra. Du måste vara duktig på att ”presentera” dig själv på tävlingen och det gör man genom att sätta korrekta poseringar där du framhäver dina bästa sidor. Det kan se ut som en lätt uppgift men det är det tyvärr inte så man måste lägga mycket tid på att öva. Här bör man också ha någon som kan hjälpa dig, det kan vara att vrida benen eller armen åt något håll och som kan göra att du ser mycket bättre. Det kan också vara att försöka ”dölja” sina briser på ett bra sätt, lura ögat helt enkelt.

Det fria programmet

Nästa uppgift är att hitta en låt för den ”fria poseringen”. Du har en minut på att presentera de 7 obligatoriska poseringar men man får tid över för att sätta andra typer av poseringar. Visa personer har väldigt lätt för detta och andra måste jobba hårdare. Jag tycker att man skall börja med att hitta låten först sedan skapar man den fria poseringen efter låten. Här handlar det också om att vissa dina bästa sidor och dölja bristerna. Det är viktigt om man kan ha snygga ”skiftningar” mellan poseringar. Det ser proffsigare ut.

Tävlingsfärg

Nu för tiden så kan man få hjälp med att lägga tävlingsfärgen på plats mot en kostnad. Boka in allt sånt i god tid samma med hotell och alla såna praktiska saker, man vill inte hålla på med sånt i sista minuten och det skapar bara onödig stress. Det samma gäller rakningen (vaxning), gör det i god tid.

Tömning och fyllning

Slutligen vill jag också nämna lite om tömning och fyllning. För de som inte vet vad det är så kan man säga att man tömmer sig på glykogen (alltså kolhydrater) och laddar med nya, tanken med detta är att se större ut och fylligare. Det är ganska krävande eftersom man intar väldigt lite kolhydrater i ca 3 – 5 dagar samtidigt som man kör 2 styrkepass om dagen. Finns många varianter på hur man skall göra detta och man bör ha testat detta några veckor innan tävlingen eftersom man kan reagera olika när man fyller på.

Mår du dåligt är du på rätt spår

Nu vet du lite på vad som väntar dig. Det är ju bättre att vara medveten om vad det handlar
om innan man ger sig in på det. Vi brukar skoja mellan oss som tävlar att om man mår dåligt så är man på rätt spår. Jag vill vara realistisk och inte måla upp en bild om att det är en dans på rosor utan det är en tuff diet som väntar MEN hur kul skulle det ha varit om varje person hade kunnat klara av det. De som klarar det är envisa, har ett starkt psyke och har mycket tävlingsanda.

Guide för dig som ska tävla i Bodybuilding

Hoppas de här raderna har hjälpt dig att förstå vad det handlar om och trots all uppoffring som väntar så kommer du att anmäla dig till en tävling inom en snar framtid!

Stort lycka till!

5 reaktion på “Guide: tävla bodybuilding

  1. Pingback: Tävla i bodyduilding? « fitnesscoachen

  2. Pingback: Tävla i bodybuilding? |

  3. Thank you for your own hard work on this site. My niece takes pleasure in participating in internet research and it’s easy to see why. We all notice all regarding the powerful means you deliver efficient guidelines via the blog and inspire participation from some others about this area of interest then our favorite girl is without question becoming educated a great deal. Have fun with the remaining portion of the new year. You’re doing a fabulous job.

  4. I precisely wanted to say thanks once again. I’m not certain the things I could possibly have handled without these creative ideas shared by you about my topic. It had become an absolute hard scenario for me personally, nevertheless viewing the specialized technique you handled that forced me to leap over joy. I’m just happy for this service and thus trust you find out what a powerful job you are always putting in instructing most people all through your website. Probably you’ve never got to know any of us.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>